Meteen naar de inhoud


Oplossing com.google.process.gapps is gestopt

process com.google.process.gapps is gestoptOplossing voor com.google.process.gapps is gestopt, zodat geld bespaard kan worden op professionele hulp voor uw android toestel.
Steeds meer Android gebruikers zien de Google gapps foutmelding waarvan opvallend veel de Samsung Galaxy SII, Samsung Galaxy SIII of zelfs al de Samsung Galaxy S4 hebben, maar ook andere toestellen hebben last van deze foutmelding. Zo kunnen er ook meldingen voorkomen op Tablets, Sony Ericsson Xperia en HTC One om nog enkele voorbeelden te noemen.

Com.google.process.gapps is onverwachts gestopt

De Android melding “process.com.google.process.gapps is onverwachts gestopt” kan door vele manieren worden veroorzaakt. Ten eerste is het handig om te weten dat “gapps” staat voor Google apps zoals, Google Play store/Market, Gmail, YouTube, agenda en meerdere. Veel Android Android Google apps Gappsgebruikers melden dat de melding komt na:

  • Update van Android 4.0 Ice Cream Sandwich naar Android 4.1 of 4.2 Jelly Bean, of andere versie update
  • Gecrashte download
  • Langdurige niet voltooide download
  • Synchronisatie van gmail of contact gegevens
  • Mogelijk conflict van een “nieuwe” Android app met bestaande instellingen
  • Soms “zomaar” na een herstart van het Android toestel of de Google Play store

Het gevolg van de melding is dat bijna ieder Android toestel bij het opstarten al begint met de Com.google.process.gapps foutmelding. Ook kan het zijn dat gmail niet meer goed werkt. Tevens kan het zijn, dat de Google Play Store niet meer goed opstart of werkt en in sommige gevallen zelfs het hele Android systeem vast laat lopen waarna een gedwongen herstart nodig is. Kortom frustratie en misschien wel paniek, maar wees gerust er zijn enkele google.process.gapps oplossingen om uit te proberen.

Google Play store gegevens wissen

De eerste en meest voor de hand liggende oplossing kan in sommige gevallen zijn om de “Google Play store gegevens” te wissen. Het wissen van de Play Store Android app gegevens betekend, dat de opgeslagen lijst van applicaties opnieuw samengesteld dient te worden bij het weer opnieuw opstarten van de Google Play store app. Het kan voorkomen dat de de Play Store in eerste instantie weer goed lijkt te werken, totdat een van de Android Apps wordt bijgewerkt, waarna de melding weer verschijnt:

Helaas com.google.process.gapps is gestopt

Als de melding helaas toch weer verschijnt, lees dan vooral verder voor de andere mogelijke “process google gapps is onverwachts gestopt” oplossingen.

Android Downloadmanager aanzetten


In sommige gevallen is om één of andere reden een conflict ontstaan met de Android Downloadmanager of de Downloadmanager is uitgezet. Zodra de Downloadmanager niet meer functioneert verschijnt bij iedere download actie of synchronisatie de foutmelding “com.google.process.gapps is gestopt”. Het is dan ook raadzaam om de instellingen van de Downloadmanager te bekijken en er voor te zorgen dat de Downloadmanger aan staat, dit kan op de volgende manier (Samsung Galaxy toestellen):

  1. Instellingen
  2. Applicatiebeheer
  3. Derde tabblad “Alles”
  4. Scroll helemaal naar onderen
  5. Kies Downloadmanager
  6. Kies Aanzetten. Staat de Android downloadmanager al aan, zet deze dan een keer uit en weer aan

Het aanzetten van de Android Downloadmanager is de meest voorkomende oplossing aangezien de foutmelding van Google gapps wordt veroorzaakt door het willen downloaden en of synchroniseren van gegevens. Zoals begrijpelijk zal zijn is voor zowel het synchroniseren als downloaden een actieve downloadmanager nodig.
sony ericsson experia x10

PC companion voor Sony smartphones

Voor Sony smartphones, zoals de Sony Ericsson Xperia, kan het gebruik van PC Companion ook leiden tot een oplossing. Zo kan je met PC Companion je toestel herstellen of voor meer geavanceerde gebruikers flashen. Hoe PC Companion geïnstalleerd en gebruikt kan worden staat allemaal terug te vinden bij Sonymobile.com.

Factory reset

Bij vele berichten op internet zie je dat er direct wordt geadviseerd om een factory reset uit te voeren waarbij gegevens verloren kunnen gaan. Het terugzetten van fabrieksinstellingen is echt de laatste stap die je wil nemen. De meest voorkomende oplossingen voor het gestopte google gapps process staan hierboven dan ook al vermeld. Alleen wanneer na bovenstaande oplossingen op het Android toestel nog steeds de melding komt:

com.google.process.gapps is gestopt
of
Process com.google.process.gapps is onverwachts gestopt
of in het Engels:
process com.google.process.gapps has stopped unexpected

Voer dan een factory reset uit via:

  1. Instellingen
  2. Back-up maken en terugzetten
  3. Standaardgegevens herstellen

Hopelijk is de factory reset dan ook de juiste oplossing voor jou toestel. Blijf je problemen houden, meld het dan hier zodat er mogelijk een extra nieuwe oplossing verschijnt die hier nog niet vermeld staat.

Andere com.google.process.gapps oplossingen?

Weet je toevallig nog andere “com.google.process.gapps is gestopt” oplossingen, zodat een factory reset kan worden voorkomen, laat deze dan als een comment achter. Elkaar helpen leidt tot besparen.

Gepost in Overig.

Tagged met , , .

Laat een bericht achter


50 reacties

Blijf op de hoogte van dit bericht door je te abonneren op de RSS feed, voor reacties op dit bericht.

  1. Floris zegt

    Ik wilde een download stoppen en had kennelijk de download manager stopgezet, niet wetende wat de gevolgen waren. Na het lezen van deze tip, weer aangezet en alles doet het weer prima. Dank je!

  2. bianca zegt

    echt helemaal super dit hardstikke bedankt!!!ben echt super blij
    alleen nog 1 vraagje ik kan mijn schermmodus niet veranderen blijft constant op de irritante film modus staan wie kan mij aub helpen???please

  3. Wilma zegt

    Dank voor de tips. Ik had een download gestopt en kreeg de meldingen en problemen. Bleek de downloadmanager ook uitgeschakeld te staan. Nu met een gelukkig simpele handeling doet alles het weer perfect.

  4. Nien zegt

    Bij mij bleek het de standaard Android browser te zijn. Mijn aan google gelinkte favorieten waren ook spontaan verdwenen. Ik heb de ook niet meer werkende widget voor de zekerheid verwijderd en vervolgens de buffer geleegd. En dat bleek de oplossing te zijn. Bij het opnieuw opstarten van de browser vroeg hij weer mijn Google account en alles doet het weer!

  5. roger zegt

    Was een goede tip probleem opgelost telefoon werkt weer goed fout zat idd in de download manager thx

  6. eric zegt

    Hardstikke bedankt,
    zit hier in t buitenland en had het uitgeschakeld om mijn data gebruik te beperken.
    pas een week later begon de ellende dus was het al weer vergeten dat ik het uitgeschakeld had.
    nogmaals bedankt voor de simpele handleiding.

  7. danielle zegt

    zal ik wel heel erg blond zijn. Maar moet je dit op je telefoon uitvoeren? want dat gaat niet. telkens blijft de button geforceerd sluiten omhoog komen

  8. Frank zegt

    Ben een tijdje bezig geweest met van alles te proberen Play store weer aan de gang te krijgen. Net voordat ik terug wilde gaan naar de fabrieksinstellingen kwam ik, door te googlen op com.google.process.gapp op jullie site terecht. Had er zelf totaal niet aan gedacht om de downloadmanager te controleren. Bedankt voor de tip Play store werkt weer en heb niet terug naar de fabrieksinstellingen gehoeven. Toch wel raar dat google dan wel meldingen kan generen dat iets niet meer werkt maar dat mijn niet in staat lijkt te zijn ook de oplossing te geven. Een melding als “De downloadbeheer staat niet aan” of “Controleer of downloadbeheer aan staat” zou toch mogelijk moeten zijn. Maar misschien denk ik wel te simpel. Voor de schrijver van de oplossing nogmaals bedankt.

  9. arjan zegt

    Ook bij mijn toestel Note2 diverse meldingen. Dacht dat ik playstore kwijt was. Alles werkt weer normaal!! Was inderdaad gevolg van ingewikkelde mislukte downloads. Top!

  10. hans zegt

    playstoree was bij mij het probleem, helemaal disabelen/ uitzetten zoveel je maar kan.
    Opnieuw opstarten. alles weer aanzetten en draaien met die handel

  11. Dennis zegt

    ANTON je bent geweldig!!! THNX!!

  12. Arnoud zegt

    Dit heeft voor mij gewerkt! heel erg bedankt !!!

  13. John zegt

    Hartstikke bedankt.

    Wilde bijna mijn telefoon wegbrengen tot ik dit vond.
    Werkt perfect en bij mij stond idd de downloadmanager uit.
    Nogmaals bedankt

  14. Anthony zegt

    Kerel je bent een held!!!! Erg bedankt hiervoor, stress is niet mijn grootste vriend, heb mijn telefoon mishandeld als ik weet niet wat haha

  15. Anton zegt

    Helemaal goed. Bedankt.

    Ik heb alleen nog moeten zoeken, maar je moet eerst naar instellingen gaan en daarna naar applicatiebeheer.
    Als je dan 2x naar rechts schuif kom je in het menu “alles”
    In deze lijst staan de applicaties “downloads” en “google playstore”
    Druk op downloads en zet de applicatie UIT
    Ga vervolgens naar de applicatie “Google playstore” en druk op “gegevens wissen”
    Opnieuw opstarten
    Daarna weer naar instellingen en applicatiebeheer.
    Kies nu weer “downloads” (deze staat nu omdat deze uit staat onderin) en druk op “aanzetten”
    Downloaden gaat beginnen en alles werkt weer.

    Breek nooit downloads af, want dan krijg je deze melding.

  16. magdy zegt

    FOREVER GREATFULL!! echt bedankt man ik werdt gek van me toestel door deze foutmeldingen jou simpele uitleg heeft het direct opgelost thanks man

  17. Kees zegt

    De eerste keer dat een oplossing ook echt werkt! Helder uitgelegd en prima te volgen. Complimenten mensen!

  18. Randy zegt

    Helemaal gelukt.
    Perfect.

    hééél erg bedankt voor de tip.

  19. far zegt

    Bedankt voor de oplossing me s4 werkt weer!

  20. Margret zegt

    Dank je wel! Gelukt…

  21. bjorn zegt

    harstikke bedankt,
    Aan zulk advies hebben we iets.

    super!!!!!

  22. corne zegt

    Dankjewel helemaal gedacht mobiel gecrasht kijk even op deze site en downloads aanzetten stond er doe ik en hij doet het weer prima bedankt!! helemaal TOP!!

  23. ashley zegt

    Ik dank u zeer :-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-)

  24. Riek zegt

    Met dit probleem bij Phone house geweest. Het enige wat kon, was het resetten van het toestel. Met als gevolg ,alles kwijt wat erop je toestel staat. Dus…..maar even gegoogled. Mens wat ben ik blij met deze oplossing hij doet het weer!!!!!!!!!!!! dank daar voor.

  25. Shirley zegt

    En wat als je geen downloadmanager hebt??? Wel DirectConnectManager en DirectShareManager…

  26. Denise zegt

    Ik snap de stappen die genomen moeten worden, tot het stuk dat ik downloadmanager weer aan moet zetten.. Want hoe zet ik het aan?? Ik kom niet eens in het programma… .???

  27. Paulina zegt

    Top! De Galaxy SIII lijkt het weer te doen. Waren een paar dagen van grote ergernis, maar nu download de phone de updates weer. Bedankt!

  28. jacko zwart zegt

    superbedankt voor deze tips ik kreeg beide meldingen continue dus de playstore is gestopt en die andere error gelukkig doet de s3 het weer geweldig nu.

  29. Haikush zegt

    Heell erggg bedankt! Ik heb van alles geprobeerd met mijn galaxy s4 maar niets hielp. De tip met het aanzetten van de downloads heeft alles goed gemaakt :)

    Heel erg bedankt

  30. Leintje zegt

    Kijk, hier kun je iets mee! Alles werkt weer

  31. Peter zegt

    Mooie oplossing, dank hiervoor.
    Wist enkel niet wat er bedoelt werd met ‘derde tablad’, dacht altijd dat het alleen mogelijk was om naar beneden te scrollen, maar kon dus ook naar links, staat echt veel meer dan ik ooit dacht. Dank je voor je goede uitleg.

  32. Thomas zegt

    heel erg bedankt! denk je een geniale telefoon te hebben krijg je dit gezeik. maar dankzij deze weetjes is alles weer ok!
    super bedankt

  33. lianne zegt

    DANKJEWEEEEEL!!!!!!!!!!!!

  34. Marc zegt

    Ik kreeg bovenstaande melding ook en heb helaas deze tip te laat gelezen.
    Ik heb op back up maken en terugzetten op mijn galaxy S3 gedrukt.
    Hij is toen gereset en nu ben ik al mijn foto’s en gespreksgeschiedenis van whats app kwijt.
    Heeft iemand een idee of en hoe ik die kan terugkrijgen of heb ik pech gehad?

  35. loevie zegt

    geweldig gelukt, bedankt voor deze goede post

  36. Henk zegt

    Super, top. Bedankt! Ik dacht dat me telefoon helemaal stuk was en dat ik hem weg kon gooien. Dat de telefoon zo slecht kan worden als downloads uitstaat. Ik was laatst in een hotel en heb daar ook een pudate vroegtijdig gestopt omdat het internet te slecht was. nogmaals bedankt!

  37. Arjan zegt

    Precies wat er bij mij ook gebeurde. Via instellingen – applicatiebeheer (alles) bij downloads heb ik de app eerst uitgezet en daarna weer aangezet en het probleem was eenvoudigweg verholpen. Achteraf bedacht ik mij dat ik het uploaden van een bestand (het duurde te lang door een slechte verbinding in een hotel) halverwege heb gestopt.

  38. Tessa zegt

    Ik helemaal hysterisch en ging het maar opzoeken en dit antwoord kwam bovenaan. Ik hoefde alleen dat download manager weer aan te zetten. dit is het beste en snelste antwoord over een telefoon error ooit.

    mega bedankt super handig!

  39. Petra zegt

    Onwijs bedankt!! Werd er helemaal gek van en nu is het opgelost! Bedankt voor deze uitleg :-)

  40. brian zegt

    HEEL ERG BEDANKT!!!!!!!!!!!!!
    had mijn s3 net een dag en was al erg verdrietig hierover maar het is gelukt

  41. Ingrid zegt

    Dank u wel voor de prima tip. Het scheelde geen haar of ik had mijn Samsung weggegooid. Wat een gedoe dat zoveel troubles veroorzaakt.

  42. bespaargeldmet zegt

    Beste Ton,
    Downloads moeten juist aan staan om de foutmelding te voorkomen.

    Probeer eens:

    • downloads uitzetten
    • google playstore gegevens wissen
    • mobiel herstarten
    • vermoedelijk krijg je na herstart nogmasls de foutmelding
    • zet downloads weer aan
    • start playstore om opnieuw de gegevens op te bouwen

    Hopelijk is hierna ook voor jou de foutmelding weer weg.

  43. Teun zegt

    Awesome, dacht even fack daar gaat me phone. super bedankt!

  44. ton zegt

    Ik blijf het probleem houden. Downloads kan ik wel uitzetten maar dan komen er geen play store updates meer.
    En dat is ook niet handig.

  45. marieke zegt

    Heel erg bedankt!!

  46. fabian zegt

    Dankje!! Dankje!! Mijn downloads stond uit

  47. Harry zegt

    Awesome, eindelijk een duidelijk antwoord. Nu kijken of het ook echt op de lange termijn werkt, maar vooreerst uitstekend! Dank.

  48. brenda zegt

    super bedankt! Ik wist ook even niet meer wat ik met die foon aan moest haha

  49. johnwest zegt

    Echt super dat ik met zo’n simpele handeling een hoop gezeik heb kunnen besparen. Ik dacht al dat ik m’n galaxy S4 zowat in de prullenbak kon doen….. Je hebt me enorm geholpen! Bedankt. Groet John.

  50. niek stoilov zegt

    Thank you so much!!

1 2 3



Enkele HTML mogelijkheden zijn toegestaan

of, antwoord op dit bericht via trackback.

Loading Facebook Comments ...